Sunday, October 24, 2010

Tanda Tanda Hendak Bersalin



Apakah tanda tanda dah sampai masanya kita hendak bersalin?  So,di sini mummy dah find out segala info yang boleh kita kongsikan bersama.Pe lagi..let's check it out!

 
Lendir Bercampur Darah 

Pengeluaran lendir bercampur darah. Terjadi disebabkan oleh sumbatan yang tebal pada mulut rahim terlepas sehingga menyebabkan keluarnya lendir yang berwarna kemerahan kerana bercampur darah.

Pengeluaran darah dan lendir boleh terjadi beberapa hari sebelum kita bersalin, jadi tunggulah sampai anda mendapat kontraksi yang teratur atau air ketuban pecah, sebelum anda pergi kehospital.
Anda harus menghubungi doktor dengan segera sekiranya terjadi pendarahan yang teruk.

 
Air Ketuban Pecah

Kantung ketuban yang mengelilingi bayi pecah sehingga air ketuban keluar ( Normal air ketuban adalah cairan yang bersih, jernih dan tidak berbau).

Hubungi doktor anda dan segera ke hospital, walaupun anda belum merasakan kontraksi, kerana ini menjadi risiko infeksi. Sewaktu perjalanan ke hospital, gunakan pembalut wanita untuk menyerap cairan ketuban anda.  

 
Kontraksi Yang Teratur

Tidak seperti kontraksi Braxton hick, kontraksi timbul secara teratur, mula-mula kontraksi hanya sebentar kemudian bertambah lama dan bertambah kuat, dan kontraksi terjadi simetris di kedua sisi perut mulai dari bagian atas dekat saluran telur ke seluruh rahim, dan nyeri tidak hilang/kurang dengan istirehat atau elusan.

Ketika kontraksi nampak teratur, mulailah untuk mengira jangka waktunya.
Catatlah lamanya waktu antara satu kontraksi dengan kontraksi berikut, dan lamanya kontraksi berlangsung. Waktu bersalin hanya terjadi bila kontraksi menjadi semakin dekat 40 detik antara kontraksi lainnya. Jadi jika kontraksi anda sudah setiap 5 minit sekali atau sangat sakit, terusla ke hospital. Jangan lupa membawa segala persiapan ibu dan bayi yang sudah anda siapkan. 

 
Bersabarlah sementara menunggu waktu bersalin anda tiba. Pesan mummy di sini, berdoa lah banyak-banyak supaya segalanya dipermudahkan..Mummy doakan agar para ibu dapat melahirkan bayi anda semua dengan selamat.

3 comments:

  1. tapi eb x der tanda 2-2 kali pn... aduyai....

    ReplyDelete
  2. mamaaerish@eb : eb bsalin normal x?biasa la..ni just common nye tande2..kdg tuh mcm bukaan je dh terbuke,tp tande2 xde lg... :)

    ReplyDelete
  3. gud info...tp bila nak pregnant ni

    ReplyDelete