Tuesday, October 19, 2010

Pemakanan Ibu Sewaktu Hamil

Entry kalini mummy dapat idea dari salah seorang peminat mummy..Chewahh!peminat tuh,tak tahan..hahahaha~~Dia mintak mummy citerkan mengenai pemakanan ibu dan bayi.So,dengan usaha gigihnye mummy tekun mencari info-info untuk dikongsikan dengan you all semua..Let's check it out ya!



Semasa mengandung, apa sahaja yang anda makan dan minum merupakan sumber utama nutrien bagi bayi anda. Pemakanan anda berkait rapat dengan kesihatan bayi sehinggakan kebanyakan doktor menasihatkan supaya tidak mengambil sebarang risiko dengan makan makanan yang berkemungkinan memudaratkan bayi seperti alkohol.
Sama ada anda mengandung atau tidak, diet yang sihat merangkumi protein, karbohidrat, lemak, vitamin, mineral dan air yang mencukupi. Jika anda mengamalkan pemakanan mengikut sistem piramid makanan, ini menunjukkan yang anda berpotensi untuk menjadi individu yang sihat.
Penting bagi ibu mengandung untuk memvariasikan makanannya bagi memperoleh semua keperluan nutrisi ibu dan bayi.






Makanan yang perlu dimakan semasa mengandung ialah:

1. Buah-buahan dan sayur-sayuran – target untuk makan 5 hidangan sehari termasuk sebagai snek, jus dan salad.





2. Makanan berkanji – roti, nasi, pasta, ubi kentang. Banyakkan bijirin penuh (wheat, whole grain)


3. Makanan berprotein tinggi – Daging, ayam, ikan, telur, kekacang (soya). Banyakkan makan ikan sekurang-kurangnya 2 kali seminggu.


4. Makanan berkalsium tinggi – Susu, yoghurt, cheese.


5. Makanan berserat tinggi – Jadikan sayur, buah, bijirin dan kekacang sebagai makanan kegemaran kerana ia boleh mengelakkan sembelit.


6. Minum banyak air dan elakkan makanan berlemak dan bergula tinggi seperti kek dan coklat kerana ia mengakibatkan pertambahan berat badan berlebihan dan seterusnya meninggikan risiko mendapat kencing manis (gestational diabetes mellitus)




7. Jika anda sukakan snek, ambil raisin, biskut bijirin penuh (Jacob’s atau IKO), salad buah, yoghurt atau sebarang makanan bernutrisi yang lain.



Orait...itu sahaja entry kali ini..jangan makan terlampau banyak sangat ye para ibu..takut nanti susah nak turun berat badan..overweight pulak selepas bersalin nanti. Jadilah macam mummy nie,menten slim gitu!hehehee.....

1 comment: