Wednesday, October 27, 2010

Morning Sickness!!!


Morning sickness??? Wah.. tak sanggup dah mummy rasekan tibenye waktu dan keadaan itu..hehee...memang tidak berdaye sangat-sangat...rase macam nak tido je dalam bilik air tu..hahahaa!!pe pun itu adalah pengalaman sangat menarik bagi kita yang bergelar ibu..yela..bau masakan nak muntah, kadang tengok gambar makanan pun terus nak muntah..dasyat kan! So, di sini mummy nak kongsikan lagi tips untuk mengatasi masalah morning sickness ini..Let's check it out ya!

Makan dalam jumlah sedikit tapi kerap, jangan makan dalam jumlah atau kuantiti besar hanya akan membuat anda bertambah mual. Berusahalah makan sewaktu anda dapat makan, dengan kuantiti kecil tapi dengan kerap. 




-Makan makanan yang tinggi karbohidrat dan protein yang dapat untuk membantu mengatasi rasa mual anda. Banyak makan buah dan sayuran dan makanan yang tinggi karbohidrat seperti roti, kentang, biskut dan lain-lain.




-Di pagi hari sewaktu bangun tidur jangan terburu-buru terbangun, cubalah duduk dahulu dan baru perlahan berdiri bangun. Bila anda merasa sangat mual ketika bangun tidur pagi siapkanlah snak atau biskut dekat dengan tempat tidur anda, dan anda dapat memakannya dahulu sebelum anda cuba  untuk berdiri.


- Hindari makanan yang berlemak, berminyak dan pedas yang akan memperburuk rasa mual anda.




-Minum yang cukup untuk menghindari dehidrasi akibat muntah. Minumlah air putih, ataupun juice. Hindari minuman yang mengandungi kafein dan karbonat.



- Vitamin kehamilan kadang menyebabkan kita  merasa lebih mual, tetapi anda tetap memerlukan folat untuk kehamilan anda ini. Bila mual muntah sangat teruk, segeralah berjumpa dengan doktor.





Percayalah Morning sickness atau mual muntah pada kehamilan awal ini akan segera berlalu tanpa anda sedari dan ini akan menjadi salah satu pengalaman menarik selama kehamilan anda---bayangkan saja tentang si kecil yang akan segera hadir membawa sejuta kebahagian.:)





No comments:

Post a Comment