Sunday, October 17, 2010

Tips2 Nak Dapat Anak Lelaki, Anak Perempuan @ Kembar


Berita gembira buat pasangan yang baru berkahwin di luar sana!Tentu you all dah merancang2 kan nak baby pe nanti kan?Hehee....Takpe,jangan susah hati..di sini mummy akan berikan tips-tips yang berguna untuk korang praktiskan bagi merealisasikan impian korang tuh..Insyallah kita hanya berusaha,tetapi Allah yang menentukan segalanya..Let's check it out!





Tips Untuk Mendapatkan Anak Lelaki

1. Makanan yang asid seperti buah-buahan limau, nanas, mangga, cuka, minuman gas perlu dijauhkan selama 2 bulan sebelum mencuba. Makanan laut adalah digalakkan, zat-zat logam kalsium dan magnesium juga diperlukan.
2. Persetubuhan pada waktu subur iaitu pada hari penetasan telur isteri ( ovulation) adalah penting.
3. Menukarkan cecairan faraj kepada beralkali dengan melakukan ‘douching’ atau basuh dalam faraj dengan satu alat khas. 20 ml. Air bikarbonet dimasukkan kedalam faraj lebih kurang 2 jam sebelum mengadakan persetubuhan. Cecair bikarbonet (sodium bicarbonate ) boleh dibeli dari farmasi.
4. Kaedah suntikan benih lelaki ( artificial insemination) setelah air mani suami menjalani proses ‘layering’, atau menjalani rawatan bayi tabung uji (IVF) dan dipilih embryo yang telah disahkan lelaki untuk dimasukkan kedalam rahim. Kedua-dua kaedah tersebut tidak dibolehkan jika hanya untuk tujuan mendapatkan anak lelaki. Tetapi diperbolehkan jika sabit ada penyakit baka bila melahirkan anak perempuan.
Suami melepaskan/merembeskan hanya 50% air maninya di dalam rahim isteri dan bakinya dipangkal rahim (Tujuan : mengizinkan hanya sedikit sahaja sperm kedalam rahim isteri supaya gen XY dapat diseimbangkan; Suami membawa XY, isteri membawa gen X - so penentu jantina bayi adalah dari sperma suami)
 5. Selepas bersama, amalkan tidur beralih ke kiri (sekiranya membelakangkan suami, minta izin terlebih dahulu)



Tips Untuk Mendapatkan Anak Perempuan

1. Digalakkan memakan makanan yang berasid seperti limau, asam , nenas, cuka, air minuman bergas dan lain lain. Pantang memakan makanan laut.
2. Persetubuhan dilakukan sebelum penetasan telur isteri (ovulation). Jangan bersetubuh selama 5 hari mulai dari hari ‘ovulation’ yang boleh dikesan dengan ujian-ujian subur. 
3. Melakukan ‘douching’ dengan menggunakan cecair asid (very dilute lactacyd) 2 jam sebelum persetubuhan dilakukan.
4.Selepas bersama, amalkan tidur beralih ke kanan (sekiranya membelakangkan suami, minta izin terlebih dahulu takpun cuba ubah tempat tidur supaya tidak membelakangi suami tapi masih dlm keadaan beralih ke kanan)



Merancang Bayi Kembar

Dalam keadaan biasa satu kembar akan berlaku daripada 80 kehamilan. Kejadian kandungan kembar sedikit dipengaruhi oleh baka dan keturunan.
Wanita-wanita yang sedang menjalani rawatan kesuburan, peluang dapat anak kembar bagi mereka yang makan pil subur (clomiphene) ialah antara 5-10% , sedangkan mereka yang menerima suntikan homon subur atau menjalani rawatan bayi tabung uji, peluang dapat anak kembar ialah 20-30%.
Anda boleh mencuba rawatan tersebut, tetapi rawatan suntikan hormon subur membawa risiko kembar sampai lapan yang akhirnya akan gugur.

Itu sahaja tips2 yang dapat mummy kumpulkan untuk dikongsikan untuk korang semua. Diharap dapatlah sedikit sebanyak membantu dan yang penting, jangan berputus asa. Chayok!

11 comments:

  1. OMG..cutenye blog u! comel sgt2! :)..btw jom lah join contest kat blog sy k...

    ReplyDelete
  2. tengkiu sudi folo saya.. sori lambat ckit nak folo back! :-)

    ReplyDelete
  3. sangat2 berinformatif la blog mummyzilhan ni.teringin nak tgk zilhan

    ReplyDelete
  4. saya teringn nk kembar lelaki mmandangkan umo dh mningkat...saya dh ada 2 pteri...saya jga adalah kembar ttpi kmbar saya lelaki...ada kmngkinan x utk saya dptkan ank kmbar jgak?...nk kira wktu subur tu mcm x brapa nk reti..

    ReplyDelete
  5. saya teringin nak anak kembar lelaki..memandangkn suami saya kembar...peratusan anak kembar tinggi x???moga2 diperkenan yang Maha Esa.

    ReplyDelete
  6. nk suntik hormon tu perlu 2 pihak ke?atau hanya isteri saja yg perlu di suntik?

    ReplyDelete
  7. cara mengiring sblh kanan tu berkesan ker?...dulu anak sulong mengiring sblh kiri dpt baby boy...anak ke 2 cuba mengiring sblh kanan dpt baby boy jugak...mcm mane tu?

    ReplyDelete
  8. Wow.. Bestnyer.. Sy teringin sgt nak dpt anak kembar laki & girl...

    Tips Awet Muda

    ReplyDelete
  9. Wah.. Perkongsian yang sangat menarik. Tq admin.. Tips dapat anak lelaki.

    ReplyDelete